Wprowadzenie dwustopniowej szkoły branżowej, włączenie pracodawców w tworzenie nowych zawodów i podstaw programowych oraz zwiększenie roli doradców zawodowych – to główne tematy czwartkowego spotkania klastra edukacyjnego Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Edukacyjnej.
W pierwszym dniu rozmów dotyczących zmian w systemie kształcenia zawodowego wzięła udział Jadwiga Parada, dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN. W piątek, 20 stycznia br. udział w wydarzeniu weźmie Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska, która uczestniczyć będzie w uroczystości podpisania deklaracji popierającej kierunek zmian w systemie szkolnictwa zawodowego.
Dziś, podczas swojego wystąpienia, dyrektor Jadwiga Parada omówiła główne kierunki zmian w edukacji zawodowej, której celem jest stopniowe wprowadzenie dualnego systemu kształcenia odpowiadającego potrzebom gospodarki.
– Gwarancją podniesienia jakości kształcenia jest ścisła współpraca z pracodawcami. To oni najlepiej wiedzą jakich specjalistów potrzebują i będą potrzebować w perspektywie najbliższych lat – podkreślała Jadwiga Parada, dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN.
Wspomniane zmiany w systemie edukacji zakładają utworzenie w miejsce dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej – 3-letniej branżowej szkoły I stopnia. Nauka w niej zostanie ograniczona do jednej kwalifikacji, a ponad 50% zajęć będzie przeznaczonych na kształcenie zawodowe. Jej ukończenie umożliwi kształcenie w branżowej szkole II stopnia, której absolwenci uzyskają wykształcenie średnie branżowe oraz dyplom technika potwierdzony egzaminem z drugiej kwalifikacji.
Kolejnym elementem zmian jest aktywne włączenie przedsiębiorców w tworzenie nowych zawodów oraz podstaw programowych. Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło tzw. branżową linię, która wzmacnia współpracę resortu z ministrami właściwymi dla danego zawodu. Dokonano również przeglądu 54 zawodów, utworzono nowe oraz wprowadzono zmiany w ich nazewnictwie. Aby zwiększyć świadomość młodzieży w planowaniu kariery, wpisano także doradztwo zawodowe w ramowe plany nauczania.
– Chcemy, aby osobne zajęcia z doradztwa odbywały się od siódmej klasy szkoły podstawowej i polegały na powiązaniu ucznia z rynkiem pracy. Mają się opierać na wycieczkach po zakładach pracy i spotkaniach z przedsiębiorcami, czyli praktykami. Dotychczas polegały głównie na poznaniu predyspozycji zawodowych młodzieży – tłumaczyła zgromadzonym dyrektor Jadwiga Parada.
Na spotkanie zostali zaproszeni członkowie Klastra Edukacyjnego „INVEST in EDU”, który liczy obecnie blisko 80 podmiotów. Wciąż napływają do wałbrzyskiej strefy kolejne deklaracje członkowskie.
– Niedługo w nasze działania będzie zaangażowanych ponad 100 placówek i przedsiębiorstw. Aby zwiększyć efektywność działań, chcemy powołać Radę Klastra, która będzie zarówno ciałem doradczym, jak i operacyjnym – mówił podczas spotkania Krzysztof Drynda, wiceprezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Edukacyjnej. – Funkcjonowanie klastra chcemy oprzeć na trzech głównych filarach, czyli promocji kształcenia zawodowego wśród młodzieży, współpracy pracodawców i szkół średnich oraz projektach z uczelniami wyższymi – opowiadał.
Wśród najbliższych działań klastra edukacyjnego wałbrzyskiej strefy zaplanowano m.in. opracowanie informatora dla młodzieży, promocję klas patronackich oraz organizację wycieczek zawodoznawczych.