Najczęściej zadawane pytania
Zgodnie z ustawą o PIT uprawnionymi do zwolnienia z opodatkowania są osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą a także, jako:
- przedsiębiorstwa w spadku,
- wspólnicy spółki cywilnej,
- wspólnicy spółki jawnej,
- wspólnicy spółki partnerskiej,
- wspólnicy spółki komandytowej
– którzy opodatkowują dochody z działalności gospodarczej na zasadach ogólnych, według skali podatkowej, albo jednolitym 19% podatkiem dochodowym, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT (tzw. podatek liniowy).
Podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia w postaci zwolnienia podatkowego mogą być podatnicy będący polskimi rezydentami podatkowymi. Zwolnienie może mieć również zastosowanie do podatników posiadających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd za granicą (nierezydentów), osiągających dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem zagranicznego zakładu, o ile ten zagraniczny przedsiębiorca realizuje nową inwestycję, na którą uzyska decyzję o wsparciu. Podatnik może zatem skorzystać ze zwolnienia, jeśli osiągany przez niego dochód z działalności gospodarczej, określonej w decyzji o wsparciu, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.
Niedopuszczalna jest pomoc publiczna na inwestycję mającą charakter wyłącznie odtworzeniowy. Zwykła zamiana poszczególnych aktywów nie jest bowiem objęta zakresem regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, gdyż w wyniku takich inwestycji nie dochodzi do zasadniczych zmian całości procesu produkcyjnego (usługowego). Dotyczy to również elementów wyposażenia zastępowanych innymi, bardziej skutecznymi, chyba że taka wymiana prowadzi do zasadniczej zmiany całości procesu produkcji (usług).
We wniosku przedsiębiorca wskazuje te rodzaje działalności (zgodnie z klasyfikacją PKWiU), w ramach których realizowana jest nowa inwestycja. Z decyzji o wsparciu powinien więc wynikać skonkretyzowany rodzaj działalności, który dotyczy tylko nowej inwestycji, realizowanej na określonym terenie.
Zgodnie z art. 13 ust. 6 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji w przypadku, gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwie decyzje o wsparciu, rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydania decyzji o wsparciu.
Przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji o wsparciu nie można rozpocząć inwestycji. Przez rozpoczęcie realizacji inwestycji należy rozumieć takie działania jak rozpoczęcie prac budowlanych związanych z inwestycją, pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń lub inne zobowiązanie, które sprawiają, że inwestycja staje się nieodwracalna. Zakupu gruntu ani prac przygotowawczych takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności nie uznaje się za rozpoczęcie.
Dla osiągnięcia celu nowej inwestycji, nie wyklucza się możliwości korzystania z majątku istniejącego w przedsiębiorstwie przed dniem wydania decyzji o wsparciu i nieobjętego wsparciem w postaci pomocy publicznej. W praktyce, powstanie nowej inwestycji poprzez osiągnięcie jej celu może być zrealizowane poprzez zespół nabytych składników majątku, lub poprzez zespół nabytych składników majątku z udziałem istniejących już w przedsiębiorstwie aktywów, o ile jest to niezbędne dla realizacji nowej inwestycji.
W przypadku, gdy realizacja nowej inwestycji następuje, w sposób angażujący już posiadane aktywa oraz gdy nowa inwestycja stanowi zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku (ścisłe powiązania), dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania ustala się z uwzględnieniem kosztów wykorzystywanego istniejącego przed wydaniem decyzji o wsparciu majątku. Sytuacja taka jest możliwa wówczas, gdy sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią całości lub części istniejącej inwestycji. W tym zakresie dochód nie podlega wydzieleniu ze względu na ścisłe ekonomiczne i funkcjonalne powiązania między inwestycją istniejącą i nową.
Przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Przepisy ustawy o CIT i ustawy o PIT nie uprawniają zatem do rozliczania podatkowego strat ze źródeł przychodów, w których dochody są wolne od podatku. Strata, którą można rozliczać w następnych latach podatkowych, musi być stratą podatkową w takim rozumieniu, że jest poniesiona w działalności podlegającej opodatkowaniu.
W przypadku prowadzenia działalności poza terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w tej decyzji. Wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu oznacza:
a) wyodrębnienie księgowe – tj. wyodrębnienie przychodów i kosztów w księgach rachunkowych (np. prowadzona pozabilansowo ewidencja lub odpowiedni plan kont, alternatywnie stosowanie znaczników dla zapisów przyporządkowanych danej działalności);
b) wyodrębnienie majątkowe – tj. wyodrębnienie składników majątku trwałego (np. środki trwałe przypisane do działalności korzystającej ze zwolnienia z podatku dochodowego lub do działalności opodatkowanej).
Wyodrębnienie organizacyjne ma pozwolić na prawidłowe ustalenie dochodu podatkowego zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym CIT i PIT z realizacji nowej inwestycji na podstawie decyzji o wsparciu na terenie objętym tą decyzją. Podkreślić należy, że „wydzielenie organizacyjne” nie oznacza konieczności formalnego utworzenia przez przedsiębiorcę oddziału, sporządzającego samodzielnie sprawozdanie finansowe. Niezbędne jest jednak takie zmodyfikowanie systemu rachunkowości i ewidencji podatkowej, aby zapewnić wszystkie informacje konieczne dla właściwego udokumentowania zakresu omawianego zwolnienia z opodatkowania
Informacje zawarte na niniejszej stronie internetowej mają generalny, abstrakcyjny i uproszczony charakter. WSSE „INVEST-PARK” sp. z o.o. nie jest uprawniona do wydawania wiążących, skutecznych prawnie interpretacji, wyjaśnień lub opinii. W związku z powyższym WSSE „INVEST-PARK” sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie powyższych informacji. Wiążące prawnie interpretacje w zakresie skutków podatkowych planowanych przedsięwzięć mogą wydawać jedynie właściwe organy podatkowe w trybie ustawy – Ordynacja podatkowa.